doublespeak

It is more than ironic that Martha Bucaram Roldos, daughter of the assassinated Ecuadorian President, Jaime Roldós Aguilera (in what has been termed an “accident” of aviation (1979-1981) is set to manage a recently created organization that will use the National Endowment for Democracy (NED) fund programs to destabilize progressive governments in Latin America, especially Ecuador. Jaime Roldos was assassinated with the encouragement and aid of the CIA (http://www.cuencahighlife.com/post/2013/05/17/Documentary-revives-mystery-of-the-death-of-Jaime-Roldos3b-many-could-have-been-involved-film-suggests.aspx).

This organization will be called Tamia News and will operate much like Fox News in the US.

The news agency, Tamia News, will be used for the sole purpose of discrediting, through propaganda, the government of Ecuadorian President Rafael Correa Delgado, as well as destabilizing the region and thwarting efforts at S. American unity.

According to El Telegrafo, the daily paper of Ecuador:

“The project to create a news agency based in Panama is ongoing.  Thanks to the research conducted by this newspaper, it has been found that it would be not only a particular media project, but part of a ‘comprehensive strategy’ which would involve more political actors and NGOs , settled in Ecuador and working with funds foreign foundations.

This newspaper published on January 6, 2014 a report titled “The agency Tamia News would be built as a support for an international network of media opposition” (http://www.telegrafo.com.ec/politica/item/la-agencia-tamia-news-se-construiria-como-soporte-para-una-red-internacional-de-medios-de-oposicion.html).
The report revealed the formation of the foundation called A Thousand Leaves and Tamia News agency, will be based in US controlled Panama.

But Roldós Bucaram is not alone; she is just the front person.  She will be joined by two well-known journalists of the right-wing media El Universo, Juan Carlos Calderón and Christian Zurita, who are authors of “Big Brother”, a false report which contained lies in intended to implicate President Rafael Correa in awarding public contracts to his brother Fabricio; contracts that were canceled by the Government of the Citizens Revolution in Ecuador.

tarmie

The two journalists were sentenced in February of 2012 by the Ecuadorian Court to pay $1 million each to President Rafael Correa for defamation in a trial brought by Rafael Correa against the journalists. The president also won another libel suit that year against the three principal officers and ex-editor of the right wing publication, El Universo.  Two Ecuadorian courts sentenced  the officers and ex-editor to three years in prison and ruled they must pay Correa $40 million dollars in damages (http://www.hoy.com.ec/noticias-ecuador/christian-zurita-y-juan-carlos-calderon-deben-pagar-2-millones-533692.html).

The El Universo officers and ex-editor were not given jail time. Correa pardoned them.  So now they are on the loose again, ready to gin up opposition through propaganda that will emanate from their new ‘business plan’.

Roldós and these two right-wing journalists, all of which are tenacious opponents of the government of Correa, have also appealed to the ‘Open Society Institute’, run by financial speculator and plutocrat George Soros, an uncompromising defender of the neo-liberal doctrine of late-stage financial capitalism.

Seen on an international level, this gaggle of right-wing Ecuadorian political activists have also sought aid for their new initiative from, among others, the American political scientist at the Washington Office on Latin America (WOLA), Adam Isacson, the Colombian journalist Ecuadorian Gonzalo Guillen, former editor of El Universo de Guayaquil (the main right-wing opposition to Correa) and they are very chummy with the conservative president of Colombia, Andrés Pastrana Arango, as well as the Costa Rican journalist, Gianina Segnini accused of hacking email accounts of senior officials in Ecuador (ibid).

“Where is the crime?” Reactionary activists pose as journalists

news

Thanks to a comprehensive investigative journalist report published by El Telegrafo (Ecuador) in early January about the new propaganda business plan, political activist Juan Carlos Calderón, who poses as a journalist, was forced to go public and cynically asked on Ecuadorian radio “where is the crime?” He also went on to state it was not “illegitimate” to seek funding from the NED and the ‘Open Society Institute’ (http://www.telegrafo.com.ec/noticias/informacion-general/item/mil-hojas-y-tamia-news-preparan-reportajes-para-sustentar-el-desarrollo-de-su-proyecto-mediatico.html).

Sure, it is not illegal to seek funding from the CIA, NED and Open Society Institute in an attempt to destabilize, through propaganda, a democratically elected government from outside the country; but it certainly is treasonous and points to a serious misconduct and a breach of professional ethics, as if these two journalists were professionals.  But more than that it points to the lengths that the oligarchs in Ecuador and the imperialists in the US will go to overthrow the democratically elected government in Ecuador.  And as to their allies and financers, well this is not surprising at all.  When one looks at the connections it becomes obvious that this faux news agency is really a political activist project in disguise and has little if anything to do with news and more to do with spreading propaganda amongst the masses.

As said, on board for the’ comprehensive strategy’ to attack the government of Ecuador  is Colombian journalist Gonzalo Guillén, former editor of El Universo, Guayaquil, Ecuador, who stated that he was not involved in the project.

However, according to documents in the possession of El Telegrafo, and according to several sources, it was he who established contact with prominent officials in the US, whose place of work and residence are in Washington DC, for the creation of this project.  Guillen has good connections with the CIA, Defense Department and other military and political figures in Washington.
But that’s not all, for along with Calderon and Guillen, according to the documents received by El Telegrafo, there are even more dirty hands on deck for the propaganda project:

There is Adam Isacson, director of the Program of Regional Security Policy in Washington Office on Latin America WOLA , and a so-called expert on defense and security (http://www.telegrafo.com.ec/noticias/informacion-general/item/mil-hojas-y-tamia-news-preparan-reportajes-para-sustentar-el-desarrollo-de-su-proyecto-mediatico.html).

Also involved in helping set up the project are an array of right wing reactionaries in the US: anti-Castro Cuban,  Senator Robert Menendez , chairman of the Foreign Relations Committee of the U.S. Senate , and who is helping seek asylum for the fugitive Isais brothers who fled Ecuador having stolen $158 million dollars, is one (http://www.dailycensored.com/us-politicians-of-both-parties-aid-and-abet-terrorists-and-criminals-in-florida-the-isaias-brothers/).  (http://www.dailycensored.com/democrat-robert-menendez-the-anti-castro-cuban-senator-from-new-jersey-denies-that-an-investigation-has-started-against-him-for-his-ties-to-criminal-fugitives-in-miami/) (http://cubainsidetheworld.wordpress.com/2014/02/06/scandal-fugitive-bankers-ileana-ros-hand-in-the-mass/).

menendez
In addition, there is Milton Coleman, former president of the Inter American Press Association (IAPA) in 2011 and current CEO of The Washington Post; he is also on board.

Readers might not know about The Washington Post and its ‘Operation Mockingbird’, a secret Central Intelligence Agency campaign to influence domestic and foreign media beginning in the 1950s (http://www.youtube.com/watch?v=cDCfTIapds0).  This new ‘news agency’, Tamia, is exactly what Operation Mockingbird was all about.

Also involved in the new agency is another reactionary anti-Castro Cuban, Marco Rubio, Republican Senator from the state of Florida.

Finally, the Chilean José Miguel Vivanco, director of Human Rights Watch for Latin America has teamed up with the reactionaries (ibid).

tamianews

Though this is hard to see, the web of fascists is clearn

Also you can go to:

www.telegrafo.com.ec/…/3717-29-de-enero-de-2014-edicion-final.html 

29 de enero de 2014 edición final - El Telégrafo

There you will see a PDF file of a broad and stunning graphic linking reactionary politicians and agents of the US to the web of propaganda that will be Tamia News.

Human Rights Watch for Latin America is a CIA front group and purveyor of divisions and propaganda throughout Latin America.  In 2012, HRW’s America’s director José Miguel Vivanco and global advocacy director Peggy Hicks wrote a letter to President Hugo Chávez arguing that his country was unfit to serve on the UN’s Human Rights Council. Councilmembers must uphold the highest standards in the promotion and protection of human rights, they maintained, but unfortunately, “Venezuela currently falls far short of acceptable standards”.

The advisory committee for HRW’s Americas Division has even boasted the presence of a former Central Intelligence Agency official, Miguel Díaz. According to his State Department biography, Díaz served as a CIA analyst and also provided “oversight of U.S. intelligence activities in Latin America” for the House Permanent Select Committee on Intelligence (http://www.globalresearch.ca/the-hypocrisy-of-human-rights-watch/5367940).

When one connects the dots, as El Telegrafo has, one sees connections to imperialist and militarist powers in the US.  This is no surprise, for the US is working slavishly to regain a foothold in Latin America by overthrowing democratically elected governments, such as in Venezuela, precisely as it did in Chile in the 1970’s, culminating in the overthrow of democratically elected, Salvador Allende in 1973 and the implementation of US imperialist dictator and ally, Augusto Pinochet.

postcap1

Financing by the US to destabilize the Ecuadorian Government

Somehow, as the US tries to widen its grip over South America, it is not odd that journalists, who call themselves free and independent, court right-wing organizations such as the National Endowment for Democracy (NED), also known as the financial arm of the Central Intelligence Agency (CIA), in order to establish a Fox news-like news agency to oppose Ecuador from a base in Panama.  They want to be swaddled in US cash and serve the interests of US imperialists and national oligarchs.

That is why they appealed to The National Endowment for Democracy (NED) which was launched in the early 1980s with a stated premise that American assistance on behalf of democracy efforts abroad would be good both for the U.S. and for those struggling around the world for freedom and self-government (http://www.ned.org/about/history).   That is what the corporate press and imperialist government of the US stated at the time and continues to claim.  This is ‘newspeak’, for the truth is plainly otherwise.

According to SourceWatch:

“Most of the NED, and its affiliated organizations, deal with influencing political processes abroad. The means employed range from influencing civil society, media, fostering business groups, lending support to preferred politicians/political parties, election monitoring, and fostering human rights groups. Depending on the level of development of the political system and the sophistication of politicians, different strategies are applied. In underdeveloped countries (e.g., Haiti), it involves developing the civil infrastructure/civil society groups, human right monitoring groups, and especially, bonding with the country’s business elite. In more advanced countries, with a civil society base, the focus is on fostering politicians/elite who favor the neo-liberal economic/political model. From the NED’s website it is evident that the principal regions where it seeks to influence political outcomes are the Middle East, the former Soviet republics, some countries in Latin America, and Africa” (http://www.sourcewatch.org/index.php/National_Endowment_for_Democracy).

According to Allen Weinstein, one of the founders of NED:

“A lot of what we [NED] do today was done covertly 25 years ago by the CIA” (Blum, Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower, 2000, p. 180).

For 30 years, the National Endowment for Democracy (NED) has been responsible for the legal part of the illegal operations of the CIA. Without arousing suspicion, it has been creating an extensive global network of corruption , buying both unions - employers - workers as well as leftist political parties and the right to defend U.S. interests rather than the interests of their own members http://www.voltairenet.org/article167223.html

orwellquote

Summary

‘A Thousand Leaves’ and the news agency ‘Tamia News’ will receive funding and aid from the CIA run National Endowment for Democracy (NED), to name just one reactionary group to wage a campaign against the people and government of Ecuador.  And this will not be the first time they have done this in Latin America.

To take just one example, according to the NY Times, as far back as 2002:

“In the past year, the United States channeled hundreds of thousands of dollars in grants to American and Venezuelan groups opposed to President Hugo Chávez, including the labor group whose protests led to the Venezuelan president’s brief ouster this month.

The funds were provided by the National Endowment for Democracy, a nonprofit agency created and financed by Congress. As conditions deteriorated in Venezuela and Mr. Chávez clashed with various business, labor and media groups, the endowment stepped up its assistance, quadrupling its budget for Venezuela to more than $877,000.

While the endowment’s expressed goal is to promote democracy around the world, the State Department’s human rights bureau is examining whether one or more recipients of the money may have actively plotted against Mr. Chávez. The bureau has put a $1 million grant to the endowment on hold pending that review, an official said” (http://www.nytimes.com/2002/04/25/international/americas/25VENE.html).

The seedy organization spends $30 million a year to support political parties and dissident movements and media in dozens of countries who are willing to tow the American line.

So there you have it.  Bringing democracy and freedom to the peoples of the world is contrary to the mission of the NED and Human Rights Watch.  They are both confirmed CIA fronts and as said, their real mission is quite the opposite.  The Orwellian organizations created during the hostile imperialist wars under Reagan wish to overthrow democracy and freedom all over the world in favor of maintaining oligarchs in power who will work for and with US imperialism.

The Tamia project will operate as a CIA front and will employ analysis of public databases, computer engineers, employees of the U.S. and their ‘defense experts’, civil -military relations and U.S. assistance to Latin America Security, among other items.

With the crisis in Venezuela coming to a head, and clearly encouraged by US militarists, imperialist and the CIA, the rifle sights are now on all of Latin America.  Funding a new Fox News-like media of fascist commentators that lie and propagandize for the oligarchs is not surprising.  Either is basing it in tax free Panama where some of the most wanted fugitives live.

murdoch

 

Ruppert Murdoch of FoxNews

Now that CNN has been banned from Venezuela and private corporate news is under attacks throughout S. America, what better way to spread lies and propaganda than through creating faux news designed to delude mass populations under the auspices of freedom and democracy when in fact these mendacious attempts are designed to thwart democracy in favor of imperialism, plutocracy and oligarchy.

After all, it worked in the US with Fox News.  Will it work in Latin America?